Monday, August 9, 2010

Persiapan menyambut kedatangan Bulan Ramadhan

Sempena Bulan Ramadhan akan menjelma tiba, aku dah buat persiapan awal..hehehehe..berkobar-lobar ni…Pepagi ahad, kul 9.00am aku dah berada di di depan pintu masuk Tesco..tujuannya beli barang basah..kang kalau pegi lambat, confirm orang ramai. Addin dibawah kawalan En. Abe, dengan .Maka boleh lah aku memilih ikan2 dengan berhemah. Ni tak selalu asal aku tgh syok membelek ikan, tiba2 kat tepi ni…”mama..mama”..(dah macam Hagemaru panggil mama dia jer)..En. Abe pulak dengan muka toye, tensen, penat mandang aku…emmm..maknanye aku kena cepat2 blah, pegi beratur, bayar, masuk keta dan balik…uhhhh….tak suka hokey!!!!


So ni la hasil nyer….


Suma dah siap siang, dipotong ikut ukuran, dibasuh bersih dan disejukbekukan…emmmm…

Ni plak bahan2 wajib yang kena ada kalau nak masak..BAWANG…aku dah blander siap2, masuk bekas, simpan peti ais…senang, bila nak masak, sudukan aje masuk kuali…syabasss….berkobar2 ni, ntah kan masak ke tidak ni…kang ada yg muka ni kat bazaar ramadhan, kat kedai siam..hikhikhik…

Dulu, dalam perbincangan awal, En Abe nak teruskan usaha tak makan nasi wlpn di bulan puasa. Aku dah plan dah, kalau dia x mau makan nasi, jawab nyer aku tapau nasi kat bazaar ramadhan je la. Tak kuasa hokey nak masak hanya untuk aku sorang..Addin tu ikut mood, kalau agak2 dia nak makan nasi, dia makan, tu pun sikit jer…sia2 aku nak masak nasi..kang nanti jadi kerak kat periuk jer..

Tapi, sejak amalan tak makan nasi tu dah dihapuskan sendiri oleh En. Abe, maka aku bersedia untuk jadi tukang masak ler sempena bulan puasa ni…hurrmmmm…hopefully, berjaya la kannnnn




p/s untuk En. Abe: sila bagi kerjasama bila I mintak opinion nak masak apa yeaa…kekadang I buntu memikirkan masakan bombastic ni…


No comments: